Er din bog rød?
Åbn undermenuer...

Tjek-på-lektien

... er en række enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen, som eleven har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.

8.0 Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark

  • Hvad handler velfærd om?
  • Hvad handler økonomi om?

8.1 Mangel- og vækstbehov

  • Hvad handler Maslows behovspyramide om?
  • Hvad er mangelbehov?
  • Hvad er vækstbehov?

8.2 Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse

  • Hvad er de tre forskellige arenaer for behovsopfyldelse?

Markedet

  • Hvad menes med begrebet markedet?
  • Hvad er markedsmekanismen et udtryk for?
  • Hvad betyder udbud?
  • Hvad betyder efterspørgsel?
  • Hvad er økonomisk magt?

Det civile samfund

  • Hvad menes med det civile samfund?
  • Hvad menes med solidaritet?

Staten

  • Hvad er en velfærdsstat?
  • Nævn de tre forskellige former for økonomi
  • Hvad er markedsøkonomi?
  • Hvad er planøkonomi?
  • Hvad er blandingsøkonomi?
  • Hvordan er samspillet mellem stat og borger?

8.3 Hvad er god økonomi?

  • Hvad er de økonomiske mål?
  • Hvad menes med økonomisk vækst?
  • Hvad er et bruttonationalprodukt?
  • Hvad menes med produktivitet?
  • Hvad menes med økonomisk vækst?
  • Hvilke forskellige typer arbejdsløshed findes?
  • Hvad har økonomisk vækst og lav arbejdsløshed med hinanden at gøre?
  • Hvad er konsekvenserne ved høj arbejdsløshed?
  • Hvad er lav inflation?
  • Hvad kan inflation have af negative konsekvenser?
  • Hvad betyder deflation?
  • Hvad menes med betalingsbalancen?
  • Hvad betyder import og eksport?
  • Hvorfor fås en udlandsgæld?
  • Hvilke konsekvenser kan et permanent underskud have for den danske samfundsøkonomi?
  • Hvad menes med et lands konkurrenceevne?
  • Hvad menes med en bæredygtig økonomi?
  • Hvordan kan bæredygtig udvikling komme i konflikt med målet om økonomisk vækst?
  • Hvad betyder balance på statens finanser?

Det økonomiske kredsløb

  • Hvad er det økonomiske kredsløb?
  • Hvilke to kredsløb findes i det økonomiske kredsløb?
  • Hvilke økonomiske aktører indgår i modellen for det økonomiske kredsløb?

8.4 Udsving i økonomien

  • Hvad er konjunktursvingninger for noget?
  • Hvad menes der med, at samfundsøkonomien en gang imellem oplever stød?
  • Hvad kan præciseres ved brug af konjunkturbegrebet?
  • Hvilke fire konjunkturbegreber kan forklare samfundsøkonomiens aktivitetsniveau?
  • Hvad er opgangskonjunktur?
  • Hvad er højkonjunktur?
  • Hvad er nedgangskonjunktur?
  • Hvad er økonomisk recession?
  • Hvad er lavkonjunktur?
  • Hvordan foregik finanskrisen?

8.5 Økonomisk politik

  • Nævn nogle centrale økonomiske instrumenter?

Finanspolitik

  • Hvad menes med finanspolitik?
  • Hvad er ekspansiv finanspolitik?
  • Hvilke tre instrumenter kan anvendes for at føre ekspansiv finanspolitik?
  • Hvad er fælles for, hvordan de tre instrumenter virker?
  • Hvad er kontraktiv finanspolitik?
  • Hvornår kan en kontraktiv finanspolitik være fordelagtig?
  • Hvilke tre instrumenter kan anvendes for at føre kontraktiv finanspolitik?
  • Hvad er fælles for, hvordan de tre instrumenter virker?
  • Hvad kan være problemet med en kontraktiv finanspolitik?

Pengepolitik

  • Hvad er en ekspansiv pengepolitik?
  • Hvilken virkning kan ekspansiv pengepolitik få?
  • Hvad er kontraktiv pengepolitik?
  • Hvilken virkning kan kontraktiv pengepolitik få?

Strukturpolitik

  • Hvad handler strukturpolitik om?
  • Hvilke politiske tiltag kan strukturpolitik bestå af?
  • Hvad er stramningsstrategien?
  • Hvad er opkvalificeringsstrategien?

8.6 Giver økonomiske reformer mere velstand og øget velfærd?

  • Hvad er forskellen på velstand og velfærd?
  • Hvad er de tre velfærdsbehov?
  • Hvad gik skattereformen ud på?
  • Hvad gik kontanthjælpsreformen ud på?
  • Hvad gik studiefremdriftsreformen ud på?
  • Hvad gik sygedagpengereformen ud på?
  • Hvad gik beskæftigelsesreformen ud på?
  • Hvilket overordnet politisk-økonomisk formål ser der ud til at være med reformerne?